torsdag den 23. august 2012

Nu er online undervisningen snart slut

Om godt en time starter jeg næstesidste online kursus og i aften løber det sidste af stablen.
Det har været en meget koncentreret periode med to kurser om dagen to gange om ugen i tre uger.
Ud over at have haft mange kurser, så har kurserne også været koncentrerede på en anden måde. Alle har været super koncentrerede og der har ikke været så meget udenomssnak. Alle har været indstillet på at lære noget og få mest muligt ud af den tid, der var til rådighed, så jeg har afleveret rigtig mange informationer - håber ikke det har været for mange. Enkelte gange har jeg gennemgået næsten dobbelt så meget som jeg "normalt" ville gøre.


Her er et skærmbillede af min skærm, på et af kurserne. Til højre ses mit kontrolpanel, hvor jeg kan se, hvem der er logget på kurset og jeg kan chatte med deltagerne. Øverst i panelet har jeg knapper, hvor jeg kan "slå min skærm til" så alle deltagere kan se den, jeg har også en knap, hvor jeg kan få adgang til at se på en deltagers skærm. Dette kræver selvfølgelig deltagerens accept, men er en rigtig god hjælp, hvis en deltager er kørt fast eller som på sidste kursus, hvor en deltager havde fået lavet et superflot design på sin skærm. Ved at vise hendes skærm, kunne alle vi andre også se hendes flotte design.
Nederst i billedet kan du se en række webcams, jeg og de kursister, som ønsker det, er også med på webcam. Det er bestemt ikke noget krav, men det gør det lidt lettere for mig, at "holde øje med" om en deltager ser ud til slet ikke at forstå hvad jeg siger, for så må jeg jo forklare det på en forståelig måde.

Jeg har ikke flere online kurser planlagt, men jeg arbejde på at køre en ny omgang i januar måned. Hvordan det kommer til at forløbe ved jeg ikke, nu skal jeg lige sunde mig oven på denne omgang og finde ud af, hvad der er gået godt og hvad der er gået knap så godt og så vil jeg se om der skal laves ændringer i forhold til tidspunkt, længde, indhold og måden indholdet bliver afleveret på.

For at blive klogere, vil jeg derfor gerne have nogle input fra dig. Uanset om du har været med på disse kurser eller ej, kunne jeg godt tænke mig at høre om dine erfaringer med kurser, hvad vil du gerne at et kursus skal indeholde, skal der være tid til snak, eller skal det være "ren business", skal der være hjemmeopgaver, skal det være enkeltstående kurser eller en kursusrække og kan online undervisning bruges til andet end computerundervisning?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar