søndag den 2. december 2012

December sjov - vil du være med?

Da jeg i sommer så Carol Ann Waugns kursus på Craftsy om Stupendous Stitching, blev jeg fascineret af hendes stingoversigt. Sådan én ville jeg også have!

Jeg har længe haft materialerne og de gode intentioner, men længere var jeg ikke kommet.
I dag kom jeg så i gang og jeg tænkte, at det kunne være sjovt, hvis du ville være med til at lave din egen sting oversigt og lægge billeder på min facebook side, så jeg kan se, hvordan din oversigt kommer til at se ud.

Der er mange måder at lave en sting oversigt på. Jeg vil vise to forskellige her og håber der kommer mange flere forslag på facebook.

Den første måde er, at tage et stykke ensfarvet stof. Læg et stykke stabilisering (rivevlies, klippevlies, eller stryg strygevlies på bagsiden) under, for at give det flotteste resultat.
Sy herefter et lille stykke af hvert sting. På min prøve har jeg valgt at sy tre gentagelser af hvert mønster. Til sidst har jeg med en permanent tusch skrevet sømmens nummer, så jeg let kan finde den på min symaskine, når jeg får brug for den.
Denne måde tager ikke så forfærdelig lang tid og giver et godt kendskab til alle din maskines mange dejlige sømme.


Den anden måde, er lidt mere tidskrævende, men giver også et endnu større indblik i maskinens sømme.
Jeg vil lave visitkort store prøver med alle stingene og opbevare med i en dertil købt rolodex eller visitkortlommer - har ikke helt bestemt mig endnu - for at få et godt overblik over alle stingene.


Jeg har forberedt mig godt og strøget vlies på bagsiden af noget ubleget lærred og skåret det i en mængde lapper 5½ x 10 cm (de passer i de visitkortholdere jeg har anskaffet til formålet)


Jeg har også printet hele sømoversigten til min maskine på labelpapir..


Og så gik jeg ellers i gang med at sy.
De første sømme på min maskine er forskellige former for ligeud sømme og dem syede jeg på samme prøve, så de let kan sammenlignes.
Jeg har klippet sting nummeret og sting illustrationen ud af min printede label og klistret dem ud for den rette søm.


Efterhånden som jeg kom ned i rækken af sømme, kom jeg til nogle, hvor det giver mening også at sy prøver med ændret stingbredde og -længde.
Øverst på disse prøver har jeg klistret stingnummer og illustration, samt syet præcist ét mønster. Dette giver mig et indblik i, hvordan netop denne søm syes og hvordan stinget er opbygget. Det kunne måske komme mig til gode på et senere tidspunkt.
Dernæst har jeg syet en række hvor starten er syet med stingets startindstillinger. Lidt henne har jeg så formindsket stinget til det smalleste, eller næsten smalleste sømmen kan blive og til sidst på denne række har jeg syet stinget så bredt som muligt.
Rækken nedenunder starter også med startindstillingen. Herefter har jeg gjort stinglængden så kort som muligt og til sidst så lang som muligt.
Nu har jeg en prøve som giver mig et godt indtryk af, hvad der sker med min søm, når jeg ændre på den. Nogle sømme skifter helt karakter, hvis der ændres på det, mens andre, i forandre sig særlig meget.


Sådan ser mine "standart" sømme ud, så de er syet som prøver.


Hvad skal jeg så bruge min sting oversigt til?
Min maskine har rigtig mange sting. Nogle af dem bruger jeg, andre "har jeg ikke fundet endnu". Nogle ser underlige ud på illustrationen og så har jeg ikke altid let ved at forstille mig, hvordan et sting ser ud, når det bliver syet og jeg gider ikke altid sy nye prøver, men falder tilbage på de allerede afprøvede.
Med en komplet sting oversigt, kan jeg nu bladre i gennem alle mine sømme og se hvordan de ser ud i virkeligheden og der er bestemt nogle som jeg er glad for, at jeg har "fundet" og vil glæde mig til at prøve dem på det næste projekt, hvor jeg skal bruge pyntesømme




9 kommentarer:

  1. Smart ... Den kunne jeg godt finde på at kopierer .... Hvilke model jeg ville bruge ved jeg ikke endnu ...
    Tak for ideen...
    Hilsen Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette.
      Jeg glæder mig til at se, hvilken model du beslutter dig for. Måske finder du helt din egen.
      Hilsen
      Lone

      Slet
  2. Har lige set Stupendious stitching og er helt vild med ideen om at lave sømoversigt-bog til min Bernina 820. Så tak for opfordringen ......

    SvarSlet
    Svar
    1. Lise jeg glæder mig over, at du også er vild med ideen og håber du vil lægge billeder på min facebook
      Hilsen
      Lone

      Slet
  3. Det er dælme smart Lone.. Kan man ønske sig sådan en i julegave...? Smiler.
    Måske jeg får tid i januar. Det er i vært fald en genial idé og sikke en masse tid man kan spare i den sidste ende.

    Mange decemberhilsner fra Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre Lise, du må selv i gang. Det er faktisk ret hyggeligt og totalt afslappende, når man først har bestemt, hvordan det skal gøres. Jeg håber du får tid i det nye år og jeg vil meget gerne se billeder på min facebook
      Hilsen
      Lone

      Slet
  4. Det er en helt vildt god idé for jer med lækre symaskiner. Min er bare en billig model fra Kvickly så den har ikke så mange forskellige søm.
    Er det ok at jeg linker til dette indlæg fra min blog og evt låner et af dine billeder (jeg skal selvfølgelig nok skrive at billedet er dit)? For jeg synes det er sådan en god idé at de andre piger også skal se det. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte. Prøv at lege med tvillinge nåle i forskellige bredder og du vil pludselig få mange flere sting. Du skal selvfølgelig være opmærksom på stingbredden og evt, gøre den mindre for ikke at knække nåle.
      Selvfølgelig må du linke til mit indlæg og bruge mit billede. Det vil da være fedt, at få bragt ideen endnu længere ud
      Hilsen
      Lone

      Slet
  5. Jeg har endnu ikke prøvet tvillingenåle. Jeg tror jeg skal prøve at lave en bluse først (med helt normale sting). Det må blive i det nye år. :-)
    Og tak for at jeg må låne et billede. Jeg laver indlægget senere idag og linket også til dig fra Pinterest. :-)

    SvarSlet