tirsdag den 5. august 2014

Hæklerier

Jeg nyder fortsat sommeren og udelivet, men ind i mellem fatter jeg også om håndarbejdet. Takket være min dygtige behandler har jeg efter 10 år ikke blot genoptaget at strikke, jeg er også begyndt at hækle og det har resulteret i denne jakke.


Jeg har endnu engang hentet inspiration i Sidsel Høiviks skønne bog Lekre masker og Lenke sting. Denne gang er det Sukkertøyjakken jeg har brugt som inspiration.

Billede af Sukkertæyjakke fra Sidsel Høiviks bog
Jeg har hæklet overdelen lige efter opskriften (ja jeg kan godt følge en opskrift, når jeg skal) dog i en lidt tykkere bomuldsgarn.
I stedet for at strikke underdel og ærmer, har jeg brugt færdig broderet hør/bomuld stof, jeg har fundet hos Stof og Sy i Skanderborg. Underdelen er et bredt stykke stof, hvor jeg har syet passende indsnit i siderne og lavet Winerlæg af det overskydende stof både for og bag. Til ærmerne har jeg brugt McCall's M6035 ærmemønster, fordi jeg havde det og fordi jeg gerne ville have opsmøgnings effekten, der er på det ærme og så passede det perfekt ind i det hæklede ærmegab.

Nedenfor følger en række detaljebilleder af jakken

De hæklede firkanter er hæklet sammen løbende. Det krævede lidt planlægning, men jeg slap for at skulle sy dem alle sammen sammen til sidst

Den nederste kant på overdelen brugte jeg meget tid på. Dels brugte jeg et par forsøg på at beslutte mig for den helt rigtige kant (måtte trævle første forsøg op, da det alligevel ikke var så genial et mønster, som jeg troede). Jeg endte med at vælge en kant fra en anden jakke i Sidsel Høiviks bog, men også det skabte lidt problemer. Jeg fik hæklet hele kanten OG hæklet forkanter OG syet hele underdelen på I HÅNDEN, men kanten havde for mange masker og bulede og jeg vidste bare, at jeg ville se det, hver eneste gang jeg så på jakken og efter en dyb indånding pillede jeg underdelen af, trævlede kanten op og hæklede en ny med færre masker - dog kun for at opdage, da jeg var næsten færdig, at der stadig var for mange masker, så endnu engang blev kanten trævlet op og hæklet på ny og denne gang passede maskeantallet og kanten er blevet flot og glat

 Forkanterne er som udgangspunkt hæklet som i opskriften, men de er hæklet "ud i luften" og senere syet fast på underdelen

Her hænger forkanterne løst ned (man kan også ane, at den nederste kant "bølger" meget og denne effekt blev forstærket, da jeg syede underdelen på

Jakken kan lukkes to steder (ved nederste hæklede kant på overdele og to rækker oppe) med ganske almindelige hægter, jeg har syet på bag forkanten, så de er usynlige fra forsiden

Ærmerne bliver holdt oppe af en hjemmekomponeret strop, med samme hæklede kanter som den nederste kant

6 kommentarer:

  1. Jisses så vacker den blev. Kul att kunna kombinera.

    Lotta

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lotta
      Jeg synes det er sjovt at give de ting jeg laver et twist, så de bliver helt personlige
      Hilsen
      Lone

      Slet
  2. Hvor er det blevet en smuk jakke!! Jeg har selv mønstret, og har tænkt på at lave den. Dine farver er så smukke og klare så ville høre, hvilket bomuldsgarn du har brugt?
    Mvh Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte.
      Jeg har brugt Cotone fra Lana Grosse, købt hos Stof og Sy i Skanderborg. Den er lidt tykkere end garnet i opskriften, så jeg har målt mig frem til, at jeg skulle hækle en mindre størrelse (færre firkanter) end jeg ville have skullet, hvis jeg havde brugt garn i den rigtige tykkelse.
      Hilsen
      Lone

      Slet
  3. Hvor er den smuk! Jeg har desværre fået problemer med at hækle, har vrøvl med min højre skulder, og det er jeg rigtig ked af, så jeg tænkte på om du vil afsløre, hvilken form for behandling, der har hjulpet dig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er virkelig træls når man ikke kan lave håndarbejde. Jeg får Magnet behandling og akupunktur hos Skanderborg Akupunkturklinik. Det har hjulpet mig, men det har også taget næsten et år at nå dertil, hvor jeg kunne begynde at strikke lidt igen
      Hilsen
      Lone

      Slet